לאן נעלם הפרג הפציפיסטי?

שבוע-שבועיים לפני יום הזיכרון הבריטי (11 בנובמבר), העיר התמלאה באנשים שעונדים פרגים מנייר, או מחלקים פרגים מנייר . אפילו שחקני הכדורגל ענדו פרגים על חולצות הנבחרת הבריטית, וחוללו מיני-שערורייה.

כדורגלנים למען המולדת

למה שמישהו ירצה לתרום ללגיון הבריטי בימים טרופים אלה, כשהלגיון המהולל משחית את זמנו באפגניסטן? שאלה מצוינת. בחוצפתי הישראלית פשוט נטפלתי לאנשים שאני מכירה (וגם לרבים שאני לא מכירה, סתם בבית קפה או בקבוצת משחק לפעוטות) ושאלתי אותם מה הם מרגישים בקשר לפרגים האלה, ולמה הם עונדים אותם.

מתברר שבשביל חלק ניכר מהבריטים, זה בכלל לא אקט לאומני אלא יותר מחווה לזכר הנופלים, במובן האנושי והאישי של המלה. חלק ניכר מהאנשים שאיתם דיברתי על זה  מצטערים שאנשים נהרגו ונפצעו במלחמה. כן, זאת נקודה. הם מצטערים ובזה נגמר העניין, ולא מצטערים אבל גאים באלו שמתו למען המולדת, ודוחקים בדור הצעיר ללכת בעקבותיהם, כמו שנהוג בישראל. לא. הפרגים האלה מזכירים להם את מלחמת העולם הראשונה, המלחמה הנוראית, המחרידה, שבעטיה גם החליטו שלא יגויסו שני אחים לאותה מחלקה, כי מחלקות שלמות פשוט נמחו ונהרגו. המלחמה שהיתה אמורה "לשים קץ למלחמות", אבל שמה קץ בעיקר לחייהם של הרבה יותר מדי אנשים.

הלו, לא למדתם כלום ממלחמת העולם??

פעם, כשלימדתי היסטוריה של מלחמות העולם, הילדים שאלו אותי בבלבול "אז מי היו הטובים בלמחמה הזאת?". כשעניתי שהיו בה מעצמות, ולא מוסר, שאלה אותי תלמידתי ע' בחלחלה: "מה, אז זו הם פשוט נלחמו על כסף וכוח?!". ילדים (ואזרחים), הם כל כך נאיביים לפעמים.

דברו אלי בפרחים

מכיוון שאני עסוקה מאוד בשאלות של הנצחה וזיכרון, עטתי על הפרגים כמוצאת שלל רב. אבא של ס', איש שמאל שהיה בעבר מנהל בית ספר בלידס, סיפר לי שבילדותו הפציפיסטים נהגו לענוד פרגים לבנים, אבל עם השנים המנהג הזה דעך. לא ברור אם בגלל שזה נעשה פחות פוליטי ויותר כללי, או בגלל שהאנשים נעשו יותר שמרנים. ובעוד שקרנם של הפציפיסטים יורדת, שוחרי זכויות בעלי החיים מתהדרים בפרגים סגולים, לזכר בעלי החיים שנהרגו בגלל הגחמות הלוחמניות של בני האדם.

אבל המנהל-בגמלאות, שאינו עונד פרג מטעמים פוליטיים, סיפר לי גם שכאשר ניהל את בית הספר הוא נהג לקיים ביום הזיכרון מפגש כללי על אי אלימות והתנגדות למלחמה. איך הגיבו ההורים? שאלתי בסקרנות. הם חשבו שזה חשוב, הוא השיב בפליאה. סיפרתי לו שכאשר עשיתי דבר דומה ביום הזיכרון בבית הספר שלי (שנשא מסר מינורי בהרבה), זה נתפס כחתרני, נועז ואלטרנטיבי מאוד. הוא השתומם. ככה זה, בישראל הדרך לזכור את המלחמות היא להתכונן למלחמה הבאה. במבט מרחוק זה נשמע אפילו עוד יותר מוטרף ומפחיד מאשר מבפנים.

אחרי שהתברר לי שזיכרון לאומי יכול לקבל ממד אישי, הסיפור הסתבך, כמובן. קבוצה מוסלמית העזה לשרוף את הפרגים המקודשים במחאה על מעללי הצבא הבריטי. נבחרי העם תהו אם לאסור בחוק על שריפת הפרגים (למרות הזעם הציבורי ולמרות ממשלת הימין, החליטו לא לעשות את זה, כי זו סתימת פיות. לתשומת לבם של קברניטי מדינת ישראל). בסופו של דבר החליטו להסתפק בצעד ההומני של הוצאת הקבוצה הזאת מהחוק, כאילו שזה באמת כזה הבדל גדול.

היו גם אנשים שהתלוננו שהפרגים בכל מקום מוזילים את זכרם של הנופלים, כי זו כבר יותר הצהרת קונפורמיות (כל המגישים בטלוויזיה עונדים את זה, ובחלק מבתי הקפה מחייבים את העובדים לענוד פרגים), או – יותר מחריד – אמירה אופנתית. הטענה הזאת נשמעה לי מופרכת, עד שראיתי אשה עם מעיל אדום עונדת פרג נייר על הכובע (תוך הפרה בוטה של כללי האתיקה של הפרגים).

אמירה אופנתית

יש משהו מאוד מופנם ואנדר-סטייטד בגישה הבריטית לזיכרון. הם לא מניפים דגלי בריטניה בכל מקום, ולא מתפארים במדינה. נכון, הם זוכרים את המתים בהקשר הקיטשי של שדות הפרגים (שכיסו על שדות הקטל בשיר המפורסם), אבל איכשהו הבחירה במלחמת העולם הראשונה כנקודת התייחסות לזיכרון נראית לי שיעור טוב למדינה. יותר אכזרי, קטלני ומפלצתי מזה באמת קשה להשיג.

הבחירה הזאת מזכירה לי את המאמר הקולע של מורי הנערץ גדי אלגזי, שהמשפט הכה-מדויק שמופיע בו מלווה אותי כבר שנים: לסיסמה "טוב למות בעד ארצנו" יש יתרונות ברורים על סיסמה כגון "טוב להיפצע". כשהבריטים מתמקדים במלחמת העולם הראשונה, נדמה לי שלשם הם מכוונים.

אסיים אפוא בשיר הזיכרון שלי (כלומר, של יצחק לאור):

11 מחשבות על “לאן נעלם הפרג הפציפיסטי?

  1. המתכון!! אתה צודק, באחרונה אני מזניחה את תחום המתכונים. האמת היא שאני צריכה להוסיף לכאן את המתכון המעולה לקרקרים עם פרג, שומשום וכל טוב, שנזללים פה באחרונה

  2. יעל אהובה. מיד כשסיימתי לקרוא חשבתי לי פוסט מהמם!! חודר לעומק הלב והמחשבה, ואז ראיתי שהתגובה הראשונה חשבה אותו הדבר. מותר לי לפרסם את כתיבתך העזה בשורת פייסבוק?
    נשיקות
    נתליה

  3. היי יעל, יפה כתבת. בעניין יצחק לאור, השירה שלו נראית לי קצת אחרת לאחר שראיתי כמה מיילים של האיש (לרשימת תפוצה, כן?) שנכתבו בגסות רוח די מדהימה – מוכנה לפרוורד לך אם מעניין אותך. ופציפיזם הוא עמדה שדי קשה להגן עליה, לא פחות מאשר על מלחמות לא מוצדקות.

    • בעניין הפציפיזם – ככל שאני מזדקנת אני מוצאת שעמדות בכלל הן דבר שדי קשה להגן עליו, ועמדות מוחלטות – על אחת כמה וכמה. יש בהן משהו מאוד לא אנושי.
      בעניין לאור – ראיתי את התכתובת המדוברת, ואני חושבת שמדובר במפגן לגמרי טיפוסי של גסות רוח ויהירות. את השירה שלו, לעומת זאת, אני מאוד אוהבת ומעריכה.
      חוץ מזה, יש לי חוב אישי כלפיו, כי בהיכרותנו הקצרה הוא עזר לי לחדש את יחסי עם אבא שלי, ועל כך אני מוקירה לו תודה לעולמים.

  4. פוסט נפלא ורלוונטי עד כאב. ע"ע גדי אלגזי, אל עראקיב, מחאה לא אלימה, הנצחות, ימי זיכרון, מלחמה, מוות.

  5. הפעם זה עבד:-) נכנסתי למייל. וגיליתי בשמחה רבה את הבלוג המקסים שלך.
    בעניין הפוסט, ההבחנה שלך דומה להבחנה שעשה אחד הבלוגרים האהובים עלי, (המפלט שלי מהגבבה העיתונאית הציונית), גם הוא טוען שבבריטניה זכרון המלחמה מדגיש את האובדן וביזבוז החיים לשווא, ולא את ההרואיות, ובמובנים רבים יש בו מימד אנטי ממסדי וחתרני. לינק לפוסט:
    http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=2643

  6. פינגבק: השנה האנגלית הראשונה שלי | גולה מרצון

כתיבת תגובה

