פוריטנים ומתירנים על חוף בוגרשוב

אוי, כמה דיונים כבר עלו על הסיפור הזה של חוף בוגרשוב, וכמה שהדיונים התרחקו מהסיפור המקורי, שבעצם היה רק טריגר לדיון אחר (אחד המעניינים שבהם הוא זה).

לרוב אני לא מתכתשת עם אנשים בנושאים פמיניסטיים, אבל הפעם, בעקבות הפוסט של נעמה כרמי,  מצאתי את עצמי פעם אחר פעם נגררת לדיונים מתישים ומעצבנים עם שלל אנשים – מעניין, רובם גברים! – שנחלצו להגן על יקירתם המתירנות. אז חשבתי לכתוב פוסט אחד על מתירנות ולפטור את עצמי מכל דיון בעתיד, אינשאללה.

את ליברלית?

פעם, כשהייתי צעירה ונאיבית וגם רציתי לעבור כבר לתל אביב ומהר, פירסמתי מודעה ב"העיר" (ומכאן אתם מבינים כמה מזמן זה היה), שבה הצעתי עסקת בארטר: לנקות ולסדר דירה בתמורה לחדר שאוכל לגור בו. לא יצאו יומיים ומבחר המתירנים המשוחררים של העיר התקשרו אלי ודבר ראשון שאלו: "את ליברלית?". מה יכולתי לומר להם? היה ברור שהם לא תוהים על העמדות הכלכליות שלי, ובסופו של דבר אפשר לומר שכן – הפוריטניות ממני והלאה (בטח בימים הרחוקים ההם, כשעוד הייתי צעירה ופרועה). אלא שדי  מהר גיליתי שבשבילם זה שם קוד למשהו אחר, שדווקא לא נראה לי במיוחד. זה התחיל מבחור ששאל אותי אם אני נקייה, כי לחברה שלו מאוד חשוב שהבחורות שאיתם יהיו נקיות. אחר סיפר לי שהם מארגנים בדירתם המפנקת מסיבות של זוגות והם ישמחו שתהיה שם בחורה צעירה ודיסקרטית ש"תעזור להם". וכן הלאה וכן הלאה. נכון, היו גם שני בחורים נוגעים ללב שבאמת פשוט לא הצליחו לשמור על בית מסודר, אבל אחד מהם גר ביד אליהו הלא אטרקטיבית והשני גר בדירה מהממת במיקום מהמם, אבל לא הצליח לשמור על ניקיון במידה כזאת שהיו לו תלתלי אבק בגודל כדורסל בדירה, והוא הסביר לי שהוא לא מנקה כי הוא בדיכאון. אכן מפתה.

(אל תדאגי, אמא, יצאתי מהכל בשלום!).

בעקבות ההתנסות הזאת, שכמה פרקים יותר מסמרי שיער בה אחסוך מכם כרגע, הבנתי שהתנאי היחיד לשחרור מיני הוא כבוד הדדי. התופעות גסות הרוח והנצלניות שנתקלתי בהן בחיפושי אחר דירה היו מופעים מאוד בוטים של השיח שמתנהל גם בשבוע ומשהו האחרונים סביב סיפור בוגרשוב. תחת הכותרת הסקסית "מתירנות", מתירים לעצמם הגברים לנצל מינית נשים. ובגלל שהכותרת הזאת נראית כל כך מודרנית ומתקדמת, נשים מודרניות ומתקדמות מוצאות את עצמן מהססות לסרב כי הן לא רוצות לצאת פוריטניות ומתחסדות. בעצם, מה אכפת להן? זה כולה סקס, לא חתונה קתולית. אל תהיי כבדה.

פנטזיית ההרמון

אחד הטיעונים המעצבנים במיוחד שנתקלתי בהם היה הטענה שאשה שכמה גברים מנסים לשכב איתה בבת אחת במקום ציבורי – או רק לצפות בה – היא אשה בת מזל. הגברים (מובן שגברים) שהעלו את הטענה הזאת כנראה כבר הפליגו בפנטזיה משלהם, שבה הם מוקפים בנשים מלאות תשוקה. אני מציעה לגברים האלה לעשות שינוי קטן בחלום ולהחליף את הנשים בשורה של גברים שמחכים בתור, לעיני העוברים ושבים, להתעסק בגופם. אני בטוחה שלא רק הסטרייטים שבהם חשו צמרמורת קלה של אי נוחות ואף זוועה. כי כשמי שמחכה בתור הוא גבר, הקונטקסט התרבותי עובר שינוי חד. פתאום יותר קל להבין שיש משהו נצלני ולא מכבד ואפילו משפיל ואלים בסיטואציה הזאת.

הסיבה פשוטה: בעוד שגם נשים וגם גברים יכולים להיאנס, האנסים הם תמיד גברים. על הנקודה הטריוויאלית הזאת הצלחתי במפתיע לנהל דיון ארוך מאוד עם מישהו. אז נכון, יש סוגים שונים של ניצול מיני והטרדה מינית ומניפולציות סביב מין, אבל אתם יודעים מה? אני מקווה שלא תופתעו לשמוע – כמו כמה אנשים שיודעים להקליד באינטרנט – שברוב הקטגוריות האלה הגברים פשוט מובילים בענק.

במצב כזה, של חוסר שוויון משווע בין גברים לנשים, צריך להישמר מכל משמר ממתירנות-לכאורה.

פוריטנית או פמיניסטית?

איך פמיניסטית יכולה להחזיק בעמדה שמרנית? על פניו זאת נראית לי סתירה. הרי העיקרון של טוהר מיני משמש בחלק אדיר מהמקרים ככלי פטריארכלי ודכאני: גוף האשה שייך לגברים במשפחתה, ובתנאים המקובלים נעשה שייך לגבר אחר. השיח הפמיניסטי יוצא מנקודת מבט שגוף האשה שייך לאשה, וזכותה לעשות בו מה שמתחשק לה.

וזה מחזיר אותי לתנאי הבסיסי של כבוד הדדי. כאשר האשה מתנהלת בסביבה בטוחה ומכבדת, זו קרקע נפלאה למתירנות ופריקת כל עול. כאשר אשה נמצאת בסיטואציה מחפצנת (למשל, כשאנשים אחרים צופים בה במקום ציבורי, או הטרנד הזה של ידועניות שמתנשקות בשביל המצלמות), זו לא סיטואציה מכבדת. בלי להיכנס לשאלה המשפטית-משהו אם מדובר באונס או לא, מדובר במעשה שלא ייעשה.

על הנקודה הזאת יצא קצפם של כמה "מתירנים", שהתרעמו על ההזדמנות שחומקת מהם בגלל הפמיניסטיות המעצבנות האלה. מצחיק איך כשיש לאנשים אינטרס, פתאום הם אוהבים להניח שכל הנשים הן סוכנות עצמאיות ונטולות מגבלות, שיכולות לבחור באיזו התנהגות "משוחררת" שמתחשק להן. כמה קל לשכוח שכל כך הרבה נשים נמצאות בסיטואציות מגבילות, מאיימות ואפילו מסוכנות, עד שהפוריטניות היא מפלטן האחרון מפני ניצול (ולא מפלט מוצלח במיוחד).

אז אני, נמאס לי מהאשה המשוחררת שמדמיינים המתירנים, זאת שמשוחררת מהצורך לחשוב בשביל עצמה ונותנת לגברים לעשות בה כרצונם. עדיף לי כבר אשה שיגידו עליה שהיא פוריטנית, והיא מוכנה לצאת להרפתקאות מיניות מסמרות שיער רק כשמתנהגים (או מתנהגות) אליה בכבוד.

והפעם בפינתנו רק באנגליה: נימוסים ודרך ארץ

זה נראה ממש מתבקש אחרי פוסט כזה. פה, באי הירוק, כאשר מתקשרים למספר שאיננו מחובר, הם אומרים "מצטערים, המספר שניסית להתקשר אליו אינו זמין". כאשר אוטובוס נוסע בכביש אבל לא בקו פעיל, לא כתוב עליו "לא פעיל", אלא "מצטערים, הקו אינו בשירות". התוספת הקטנה שעושה את ההבדל.

14 מחשבות על “פוריטנים ומתירנים על חוף בוגרשוב

  1. הטריק הוא די פשוט ועולה לי בבריאות שאני צריך לחזור על משהו שיאיר לפיד אמר – תדמיין את אישתך/אימא שלך/אחותך/הבת שלך באותו מצב. אם נראה לך שכך היית רוצה שינהגו במישהי שמאד קרובה ויקרה ללבך – אפשר להמשיך לגופו של עניין (אולי בעולם המושגים שלך זה בסדר להוריד לאישתך כאפה, עדיין זה לא הופך את זה לנכון). אבל אם אתה לא רוצה שיעשו את זה לזאת שאתה אוהב אז בזאת נגמרו השאלות.

    • תודה על התגובה (:
      לי יש טריק אפילו עוד יותר פשוט: האם היית רוצה שיעשו את זה לך?
      יתרונו של הטריק השני בכך שהוא משחרר את הגבר מהמצב שבו הוא זה שצריך לקבל החלטות בנוגע לנשים חשובות בחייו (וכמו שרמזת, לא תמיד זו ההחלטה הכי הוגנת). הן יכולות לעשות את זה בעצמן, בדרך כלל.

      • גם את זה אני אומר לפעמים – תחשוב שאתה מוקף בהומוסקסואלים חזקים וגדולים ממך (נניח בכלא) שמביטים בך במבטים מלוכלכים, מעירים הערות, מנסים לדחוף ידיים או להישאר איתך ביחידות ואז תבין איך ראה יום נורמלי של אישה ממוצעת לגמרי. אבל כאן יש בעיה, כי נשים דווקא כן נמשכות לחלק מהגברים וכן מעוניינות בתשומת לב של גבר שמוצא חן בעיניהן – רק לא בתשומת לב גסה ופוגעת ולא מכל אחד. יש נקודות שבהן אי אפשר יותר לעשות השוואות. יחסי נשים וגברים הם דבר כל כך בסיסי שקשה למצוא דוגמה מקבילה ולכן אני נשאר עם הדוגמה של אישה שקרובה אליך.

  2. כן, כל השוואה היא חלקית, וממילא זה רק טריק, כלל אצבע. אבן הבוחן האמיתית שלי – ונדמה לי שגם שלך – היא זכויות האדם וכבוד האדם.

    • א. הסטטיסטיקה העולמית מגבה אותי בעניין הזה.
      ב. לגברים יש איבר מין מתאים.
      ג. לגברים יש לגיטימציה חברתית רחבה לעשות את זה.
      ד. כשגבר בא במגע מיני עם אשה, הוא יכול די להבנות את מה שקרה לו כסיפור הצלחה.
      ה. כשאני אומרת אונס אני מתכוונת להגדרה המשפטית של המונח, ולא לשלל ההתנהגויות המכוערות שקשורות למניפולציות סביב מין.

  3. ההגדרה המשפטית של אונס מתייחסת רק להחדרת איבר מאברי הגוף או חפץ לאיבר המין של האישה שלא בהסכמה, או במקרים שהחוק מחליט שההסכמה אינה תקפה.
    לפי החוק לא ניתן לאנוס גבר מכיוון שאין לו איבר מין נשי. גם חדירה שלא בהסכמה לפי הטבעת של אישה אינה אונס.
    חשוב לשים לב שאישה כן יכולה לאנוס אישה אחרת לפי הגדרה זאת. רק גברים לא ניתן לאנוס.
    אם לשון החוק נראית סבירה בעיניך, את מוזמנת להדבק אליו. לדעתי החוק מצמצם את ההגדרה באופן שאינו סביר.
    בכל מקרה לשון החוק אינה מגבה את טענתך.
    הסטטיסטיקה בתחום גם אינה משהו להסתמך עליו. מחקרים מראים שוב ושוב כי גברים מתלוננים הרבה פחות על תקיפה מינית שבוצעה בהם ונותנים לרוב פרשנות שמוציאה אותם "גבר" מהסיפור.
    מעניין לשים לב שלמרות שלפי ההערכות כשליש ממקרי התקיפה המינית כלפי ילדים נעשים על ידי נשים, רק אחוז אחד מההרשעות הוא של נשים.
    לכן, למרות הקשר הקיים בין המבנה החברתי הפטריארכלי למעשה האונס אין לפתור את הנשים מאחריות לתוקפנות מינית רק בגלל קשר זה.

    • ערן – אתה צודק, לשון החוק יוצאת מהנחה מפלה, וזה אמנם לא צודק אבל גם לחלוטין לא תמוה, בהתחשב במה שידוע לנו.

      בתגובה הקודמת שלי התייחסתי בדיוק לתופעה שגברים שנוצלו מינית (ולא "נאנסו"!) יכלו לפרש את הסיטואציה באופן לא טראומטי ולצאת מהעניין יחסית בשלום – פריבילגיה תרבותית שנשים בדרך כלל לא יכולות ליהנות ממנה.

      אם קראת את מה שכתבתי, אתה ודאי מבין שאני לא קוראת לפתור את כל הנשים מכל אחריות לתוקפנות מינית, אלא קוראת ליחס מכבד בין פרטנרים מיניים כתנאי מקדים לקיום יחסי מין. למעשה, אני קוראת ליחס מכבד בין בני אדם כתנאי מקדים לחיים בחברה.

      בנוגע לילדים: זה בעיני דיון חשוב מאוד אבל אחר, כי ילדים באופן עקרוני לא אמורים להסכים לשום אקט מיני בשום תנאי, ולכן כל הסיטואציה שונה לגמרי מזאת שהעליתי לדיון – זאת שעוסקת בתנאי ההסכמה.

  4. לדעתי זה מאוד תמוהה זה שהחוק לא מכיר באונס של גברים. גם מאוד תמוהה למה חדירה לאישה ללא הסכמה במקום אחד הוא אונס ובמקום אחר לא. לדעתי המחוקק משמר הנחות יסוד פטריאכליות שהגבר הוא חזר והאישה חלשה ולכן זה המצב היחיד, למרות שהמציאות היא אחרת.

    ההנחה שלך ש" גברים שנוצלו מינית (ולא "נאנסו"!) יכלו לפרש את הסיטואציה באופן לא טראומטי ולצאת מהעניין יחסית בשלום – פריבילגיה תרבותית שנשים בדרך כלל לא יכולות ליהנות ממנה" היא שגויה. הטעות היא ב"ולצאת מהעניין יחסית לשלום". הצורך של הקורבנות לשקר לעצמם והתמיכה של הסביבה לעשות זאת רק מחמירה את הפגיעה. במובן זה גורלם של גברים שנאנסו (וכן נ-א-נ-ס-ו ולא נוצלו מינית) על ידי נשים הוא הרע ביותר.

    מכיוון שיש מידע מועט מאוד על התופעה קשה לדעת בוודאות. כן ידוע שגברים שאחוז הגברים שנאנסו על ידי גברים שקיבלו טיפול נמוך באופן משמעותי מאחוז הנשים. האתוס הגברי שאינו מאפשר לגבר להיות קורבן פוגע ומונע קבלת עזרה. ניתן רק להניח שכאשר התוקפת היא אישה הבעיה מחמירה.

    אני מסכים שפדופיליה היא תופעה שונה מאונס, אבל המספרים מעידים על מגמה מסוימת. קיימת עצימת עין מכוונת כלפי אלימות מינית המבוצעת על ידי נשים, גם כלפי ילדים וגם כלפי נשים וגברים בוגרים. יש לכך סיבות רבות שלא כאן המקום לפרט עליהן. את כן יכולה לשאול את עצמך מדוע את בוחרת לנהוג כך.

    אני שמח להסכים על כל השאר. זה נשמע מעט, אבל יחס מכבד כלפי כל אדם היא תופעה נדירה.

    ואם אני כבר מגיב אז אני חייב לפרגן על הבלוג – אחלה בלוג :)

    • תודה על התגובה וגם על הפרגון.

      מכיוון שאני מתנגדת למאבקים מבודדים (single issue) ותמיד תומכת במאבקים כוללים שהדגל שלהם הוא כבוד החיים וחירותם, אין לי שום בעיה להצטרף אליך: לשון החוק מפלה, וזה לא בסדר. גברים צריכים להפסיק לאנוס גם גברים. גם לנשים אסור לאנוס.

      (מה, באמת השתמע משהו אחר ממה שכתבתי??)

      ולשאלתך: התמקדתי באונס נשים ובלהטוטים הרטוריים שמצדיקים אותה בשם "המתירנות", מכיוון שאני רואה בנשים קורבן שיטתי לאלימות מינית, ובגברים קורבנות מזדמנים. זה לא הופך את האלימות נגד גברים לפחות נוראה, אבל כאשר ברוב העולם נשים מקופחות ומותקפות, זו בעיה אקוטית יותר בעיני. חוץ מזה, כמעט כל אשה שאני מכירה עברה איזשהו סוג של פגיעה מינית. כמעט שום גבר מקרב חברי (והאמת היא שיש לי יותר חברים גברים) לא עבר התנסות כזאת. זה משפיע על הפרספקטיבה שלי, כמובן.

      בנוסף, המנגנונים המופעלים נגד נשים ובעד גברים שמנצלים אותן שונים מאלו שמופעלים כלפי גברים מנוצלים. הפוסט הזה עסק כולו במהלך תרבותי שמטרתו פגיעה בנשים, אפרופו הדיון על חוף בוגרשוב. אי אפשר להקיש מזה על פגיעה בגברים. זה פשוט עובד אחרת.

      • אני מסכים עם כל מה שכתבת. דווקא בגלל זה ההתעלמות מפשיעה מינית של נשים כלפי גברים מפתיעה אותי.

        ולא השתמע משהו אחר ממה שכתבת, כתבת במפורש שרק נשים נאנסות.

        הבעיה בהכחשה הזאת היא אותה צורת מחשבה שאת יוצאת נגדה. ההנחה היא שגבר שעושה סקס יוצא "גבר" ואסור לו להתלונן על ההקשר. הוא יוצא גבר גם אם האישה לא הסכימה (זאת הבעיה שאת התייחסת אליה) והוא יוצא גבר גם אם הוא לא הסכים (זאת הבעיה שאני מייחס עליה).

        הקשר בין שתי הבעיות הוא ישיר:

        אישה לא יכולה לאנוס גבר -> בגלל שגברים רוצים סקס כל הזמן וזה "בסדר" -> גבר שאונס אישה הוא בסדר

        לכן לא מדובר בניואנס או אקוטיות או מעגל החברים או שכיחות התופעה. גם אם אונס גברים בידי נשים היא התופעה נדירה יותר, חוסר הפניית הזרקור כלפיה (או גרוע יותר, הכחשת קיומה) פירושה קבלת הסדר הפטריאכלי המאפשר פגיעה מתמשכת בנשים. וזה משהו ששנינו לא היינו רוצים.

  5. הנה מה שכתבתי:
    "בעוד שגם נשים וגם גברים יכולים להיאנס, האנסים הם תמיד גברים".
    לא אמרתי שרק נשים נאנסות.

    אחרי התגובה המנומקת שלך אני מוכנה לשקול את האפשרות שגם נשים אונסות גברים, אם כי האמת היא שעדיין קשה לי לחשוב על זה כעל אונס, אלא אולי כמניפולציה מינית (כן, בגלל העניין הפעוט הזה של החדירה).
    אם יש לך הפניה לחומר קריאה רלוונטי וענייני ולא מאמרי פולמוס כמו אלה שהתפרסמו לאחרונה בלי שום נתונים, אשמח לקבל לינק.

    חוץ מזה, לא התעלמתי במכוון ממצוקת הגברים הנאנסים. הפוסט פשוט לא עסק בהם, אלא במנגנון מסוים שפוגע בנשים.

    • הקושי שלך לראות בזה אונם ולא מניפולציה מינית הוא אותו קושי שיש לאנשים לראות את מה שקרה בחוף כאונס

  6. פינגבק: השנה האנגלית הראשונה שלי | גולה מרצון

כתיבת תגובה

